Wiosenna depresja – jak sobie z nią radzić?

0

Depresja nie musi być stanem przewlekłym.

Coraz częściej można się spotkać, z tak zwaną depresją wiosenną. Skąd bierze się nagle obecność takich sezonowych stanów, w których osoba chora odczuwa wyraźne pogorszenie się samopoczucia?

W niektórych przypadkach, depresja może być uwarunkowana genetycznie. Jeśli w naszej rodzinie, w przeszłości zdarzały się przypadki zachorowań na depresję, to niestety musimy liczyć się z tym, że zaburzenia depresyjne mogą dotyczyć także nas.

Najczęściej spotykane objawy depresji , to między innymi: przejmujące uczucie beznadziei, brak poczucia własnej wartości oraz jakiegokolwiek zadowolenia z życia, zdarzają się także przypadki, w których pacjenci cierpiący na depresję odczuwają brak kontroli nad własnym życiem.
Depresja potrafi także dawać fizjologiczne objawy – często zgłaszanymi przez pacjentów objawami fizjologicznymi są zmiany wagi (chudnięcie, lub tycie), bóle (nie tylko głowy i brzucha, ale także mięśni), oraz najczęściej spotykane – problemy ze snem.

Depresja nie wymaga od razu konieczności wizyty w przychodni u specjalisty. W lżejszych stanach depresyjnych, zmiana nawyków, przyzwyczajeń, może przynieść wyraźnie odczuwalną pomoc w walce z depresją. Najważniejsza ze zmian, to zwiększenie ilości ruchu. Nie mówimy tu o ciężkiej pracy na siłowni i przerzucaniu dziesiątek kilogramów, ale o tak prostych rzeczach, jak spacer, czy basen. Wysiłek sprzyja produkcji endorfin – hormonów szczęścia.
Jeśli do zmian w trybie życia dodamy delikatne modyfikacje otoczenia (np. otaczanie się jaśniejszymi, radośniejszymi kolorami), oraz zmianę nawyków żywieniowych (czekolada to nie zawsze samo-zło, podwyższy poziom endorfin i serotoniny), może okazać się, że wiosenna depresja była łatwa do przezwyciężenia, nawet bez konieczności wizyty u lekarza specjalisty.

 

Leave A Reply

Your email address will not be published.