Poporodowe nietrzymanie moczu

1

Nietrzymanie moczu w czasie ciąży i po porodzie zdarza się dość często i jest efektem rozluźnienia mięśni dna macicy, które są odpowiedzialne za zamykanie cewki moczowej.

Dolegliwość ta nasila się w przypadku kilku ciąż lub też po urodzeniu dziecka ważącego powyżej 4 kilogramów.

Zauważyć tutaj trzeba, że jest to dolegliwość określana również wysiłkowym nietrzymaniem moczu. To dlatego, że nasila się choćby podczas noszenia dziecka na rękach, choć oczywiście nie tylko. Może mieć to miejsce również podczas śmiechu czy kaszlania.

Przyczyny nietrzymania moczu

Przyczyn takiego stanu jest kilka. Przede wszystkim trzeba pamiętać, że po porodzie następuje rozluźnienie mięśni dna miednicy nazywanymi mięśniami Kegla. Poza tym mamy do czynienia ze zwiotczeniem wiązadeł, które podtrzymują końcowy odcinek układu moczowego i płciowego, odpowiadając za zamykanie cewki moczowej. Jeśli praca tych więzadeł jest zaburzona, dochodzi do wyciekania moczu, którego kobieta nie jest w stanie kontrolować.




Leczenie

Leczenie tej aktywności, która bądź co bądź jest dość wstydliwa, polega przede wszystkim na wykonywaniu odpowiednich ćwiczeń. Ich celem jest wzmocnienie mięśni Kegla, a polegają one na zaciskaniu mięśni pochwy oraz odbytu w czasie oddawania moczu i chwilowego przytrzymywania. Najważniejsze jest tutaj, że ćwiczenie takich mięśni można wykonywać dosłownie wszędzie niezależnie od tego, czy jesteśmy w domu, pracy czy jedziemy autobusem lub samochodem. Zaczynać należy od pozycji siedzącej. Następnie mięśnie takie ćwiczyć można również w pozycji stojącej.

Pożądany skutek powinny przynieść kilkutygodniowe ćwiczenia. Jeśli jednak nie dają one żadnego rezultatu, należy zgłosić się do specjalisty. Wówczas pobudzenie mięśni może mieć miejsce przy użyciu prądu elektrycznego, co określamy terminem elektrostymulacji.

Sposoby na walkę z nietrzymaniem moczu

Ćwiczenia to jedno. Zanim mięśnie powrócą do pełnej sprawności potrzeba na to czasu. Do tego momentu możesz obserwować swój organizm i sprawdzać, po jakim czasie od wypicia napoju odczuwasz odpływ moczu. Poza tym zawsze oddawaj go na zapas. Zwłaszcza przed wyjściem, kiedy wiesz, że skorzystanie z toalety może być trudne.

Dobrze sprawdzają się tutaj także specjalne wkładki urologiczne, które pochłaniają mocz z większą intensywnością, aniżeli robią to zwykłe podpaski. Warto w związku z tym wziąć pod uwagę taki produkt i w pierwszych tygodniach się z nim nie rozstawać. Z każdym dniem Wasze mięśnie Kegla na pewno będą coraz silniejsze i w końcu będziecie mogły z nich zrezygnować.

 
1 Comment
  1. zosiek887 says

    najlepiej cwiczyc przed i po porodzie, nic tak dobrze nie wplywa na kondycje kobiety jak wlasnie to 🙂

     

Leave A Reply

Your email address will not be published.