Zdrowe tłuszcze – jakie powinny być?

0

Słysząc tłuszcz, większość z nas myśli o nadmiarze kilogramów.

Rzeczywiście jest wiele tłuszczów, które w dużej mierze przyczyniają się do gromadzenia nadmiaru tkanki tłuszczowej. Nie wrzucajmy jednak wszystkich do jednego worka. Są bowiem też i takie, których nie tyle powinniśmy unikać, ile nawet sięgać po nie regularnie? Które z nich w naszej kuchni powinny gościć regularnie?

Tłuszcze a energia

Prawdą jest, że wszystkie tłuszcze szkodzą nam w nadmiarze. Mimo iż są źródłem naszej energii, bo dziennie zaspokajają średnio 20-35% zapotrzebowania, to nie można z nimi przesadzić.

Szczególnie jeśli mówimy tu o tłuszczach nasyconych, a więc przede wszystkim zwierzęcych, choć nie tylko. Powodują one zwiększenie cholesterolu LDL, co może prowadzić do miażdżycy i chorób układu sercowo-naczyniowego. Wbrew pozorom nie są to tylko słonina czy smalec, ale również masło, tłuste mięso wieprzowe, śmietana czy tłuste sery żółte lub pleśniowe.

Jeszcze niebezpieczniejsze są natomiast tłuszcze trans, których źródłem są margaryny i tłuszcze piekarnicze wykorzystywane do produkcji paczkowanych ciast, pączków, frytek i fast-foodów.

Jak planować zdrowe tłuszcze w diecie?

TAK dla tłuszczów nienasyconych

Nie można oczywiście profilaktyki swojego organizmu budować tylko i wyłącznie na tłuszczach, ale wśród nich są takie, które dają nam naprawdę sporo. Wymienić tu trzeba na pewno tłuszcze jednonasycone, jak i wielonasycone. Zawierają one bowiem w sobie dobroczynne dla zdrowia kwasy omega-3 i omega-6. Przypomnijmy tylko, że obniżają one poziom cholesterolu ogólnego i tak zwanego „złego” cholesterolu LDL. Automatycznie zmniejsza się w związku z tym ryzyko miażdżycy i chorób sercowo-naczyniowych. To jednak nie wszystko. Poza tym analizując wiele zagranicznych badań, można dojść do wniosku, że spożywanie kwasów tłuszczowych omega 3 stanowi również profilaktykę przed wieloma typami nowotworów, a zwłaszcza tymi dotyczącymi przewodu pokarmowego.

Skoro tak warto wiedzieć, gdzie można znaleźć tłuszcze nienasycone. Otóż na pewno ich źródłem są ryby morskie, w tym łosoś, dorsz czy makrela. Oczywiście znajdziemy je również w olejach roślinnych – lnianym, rzepakowym, sojowym, oliwie, a także w orzechach, migdałach czy pistacjach.

Tworząc swój własny jadłospis, w głównej mierze to właśnie na tych produktach powinniśmy bazować, rezygnując jednocześnie z tłuszczów nam niesprzyjających.

Zobacz też

 

Leave A Reply

Your email address will not be published.